Foto: Jonas Edsvik

Ålands starkaste motor hackar betänkligt

Publicerad: 17/05/2012 22:00

Ledare En lösning på Viking Lines problem är inte uppläggningen av Rosella under vintermånaderna. Däremot kanske en nödvändig inbesparing.
Nej. Självklart.
Viking Line är inte en producent av samhällsservice i form av billiga transporter på (för mariehamnare) bekväma tider. Viking Line är ett börsbolag som ska göra vinst.
Det finns för Viking Line, liksom för övriga åländska rederier en liten skuld att återgälda för det faktum att skatteundantaget gynnar färjnäringen men inte landbaserade företag, men det uppfylls genom att transporterna till Åland över huvud taget upprätthålls, och fortfarande ligger på en mycket bra nivå.

Viking Lines problem är faktiskt inte att Rosella läggs upp tre månader i året, även om det är irriterande för oss som blivit vana vid nästan gratis transporter till Stockholm, inklusive gnäll på att cafeteriamaten blivit så dyr. Självklart kan man inte köra en färja med förlust för att vara snäll.
Viking Lines problem är att man har så svårt att få någon rutt lönsam.

Sedan rederiets glansdagar har två saker ändrat.
1. Bunkerpriset har stigit oerhört, och fortsätter stiga. På den fronten är ingen förbättring att vänta. Den enda lösningen är en gradvis omläggning till ett annat och billigare bränsle.
2. Den skattefria försäljningen är inte längre en guldgruva. Marginalerna på försäljningen var en gång skyhöga. I dag är de marginella. Det är billigare att handla på annat håll (till exempel i nära grannlandet Estland).

Dessa två förutsättningar som ändrat bidrar till ökade kostnader och lägre intäkter, även om man skeppar fler passagerare än förut.
I omställningen från flytande spritbutik till nöjespalats har konkurrenterna på Östersjön lyckats bättre än Viking Line. Eckerölinjen har med sin trafik på Grisslehamn nischat in sig på en konsumtionssäker grupp pensionärer.
Tallink-Silja har party-båtar med högre glamour-faktor. På Viking-färjorna är fylleriet av en grisigare art, åtminstone som den beskrivs i offentligheten.

Det stora orosmomentet är inte att folk inte vill åka, för det gör de. Det svåra är att ekvationen ändrat. Det finns mycket mer på minussidan nu, och Viking Line kämpar med en svår omställning.
Än har man inte hittat fram.
Att lägga upp Rosella några månader var ofrånkomligt, men tyvärr inte ens början på en lösning på problemet.

Nina Fellman

nina.fellman@nyan.ax
Den här artikeln har 31 kommentarer.
Motordiagnostik
18.05.2012 09:00
Oj vad du har rätt Nina. En av Ålands stora huvudmotorer
"hackar betänkligt". Men var är felet? Är det skit i
karburatorn eller fel på tändningen? Näj, jag tror att
det behövs ett nytt, rent och fräscht tändstift med
korrekt värmetal. Sen går den nog bättre.
Marhällan
sanningen genom stålbadet
18.05.2012 09:09
skulle själv bli fundersam som styrelsemedlem på lönekostnaderna, när konkurrenten kan driva sina fartyg med 1/2 personalkostnaden. Detta då kunderna inte är villiga och betala för arbetskraften från hemmamarknaden. Då måste fartygen stå stilla eller flaggas ut. Man får det man betalar för!
Bertil S
svår sits
18.05.2012 09:16
Jag tror inte att det går att hitta billig arbetskraft i vår närregion mer eftersom Tallink redan dammsugit hela marknaden. I praktiken kanske man måste lägga till två alternativ. Kör till konkurs eller sälj tonnaget och avveckla.
...
sanningen
18.05.2012 09:22
Eller öppna ögonen och inse fakta, lönerna måste ner även med lokal arbetskraft. Persiska som med skärgårdstrafiken.
B N
Se problemet - ROSELLA ÄR FÖR STOR.
18.05.2012 10:19
men ursäkta, förlusterna handlar ju inte bara om höga löner, utan om att bunkderpriserna och drivmedelskostnader fördubblats på 10 år, och kommer fortsätta stiga. Rosella är för stor! Förra Ålfen var inte alls lika stor! klart det kostar fan själv att köra en onödigt stor färja flera ggr/dag, det kan en 4-åring räkna ut.
Tänker
Något stämmer inte
18.05.2012 10:33
Men något är fel här! Bara för några år sedan kunde man läsa att Viking line var i färd med att bygga ny "ålandsfärja" på spanska varvet Astilleros de Sevilla, den skulle då kosta ca 55 miljoner euro. Och även då var marginalerna på taxfreen små och bunkerpriserna höga. Och ändå förväntade man sig uppenbarligen vinst på Kapellskärslinjen med nytt svindyrt tonnage då. Och nu kör man en gammal avlagd föredetting, nödtorftigt uppspacklad, och inte ens det funkar! Finns det ingen framförhållning alls från dem som leder VL?
Pontus
Sv: Något stämmer inte
18.05.2012 13:29
ADHD båten som VL skulle lägga in på Mhamn- Kap skulle ägas av varvet Spanien. Det var en leasing och därav det billiga priset. Men ändå hur olikt man då tänkte med Nesse vid rodret.
Kapten
Sv: Sv: Något stämmer inte
18.05.2012 16:42
Får bara hoppas att inte Vikings tur tog slut när man lyckades säga upp ADCC bygget i Spanien. Skulle hon ha byggts klar hade Viking gått till botten för inte skulle man ha givit upp före slutet med det ansvar styrelsen tog när fartyget beställdes. Var 55 miljoner tagits ifrån är dessutom en gåta - hon var nog 10-15 miljoner dyrare.
----
Några funderingar
18.05.2012 10:45
"Viking Line är inte en producent av samhällsservice i form av billiga transporter på (för mariehamnare) bekväma tider. Viking Line är ett börsbolag som ska göra vinst.
Det finns för Viking Line, liksom för övriga åländska rederier en liten skuld att återgälda för det faktum att skatteundantaget gynnar färjnäringen men inte landbaserade företag"

Det är nog ingen liten skuld att återgälda. Skatteundantaget har under årens lopp inbringat enorma dividendinkäkter åt de privata storägarnas fickor. Och girigheten har varit enorm. Resultatet av detta har blivit att man nu står med rumpan bar.

------------------
"Viking Lines problem är faktiskt inte att Rosella läggs upp tre månader i året, även om det är irriterande för oss som blivit vana vid nästan gratis transporter till Stockholm, inklusive gnäll på att cafeteriamaten blivit så dyr. Självklart kan man inte köra en färja med förlust för att vara snäll.
Viking Lines problem är att man har så svårt att få någon rutt lönsam."

Kapellskärsrutten är den enda rutt som VL bedriver som är helt anpassad till ålänningar och därmed den enda rutt som till fullo uppfyller kriterierna för skatteundantaget.

----------------------
"Sedan rederiets glansdagar har två saker ändrat.
1. Bunkerpriset har stigit oerhört, och fortsätter stiga. På den fronten är ingen förbättring att vänta. Den enda lösningen är en gradvis omläggning till ett annat och billigare bränsle.
2. Den skattefria försäljningen är inte längre en guldgruva. Marginalerna på försäljningen var en gång skyhöga. I dag är de marginella. Det är billigare att handla på annat håll (till exempel i nära grannlandet Estland)."

Bunkerpriset har stigit, men å andra sidan gäller detta också för Tallink, Eckerölinjen, Stena Line (som inte ens har taxfree). Fortsättningsvis är det på Finland-Sverigelinjen som de stora passagerarmängderna finns. Och på den konkurrerar taxfree ombord med statsmonopolen, Systemet och Alko, som fortfarande har höga priser på spriten. Att skriva att marginalerna för försäljning av skattefri sprit och tobak ombord är marginella är kvalificerat bullshit.

--------------------------
"Dessa två förutsättningar som ändrat bidrar till ökade kostnader och lägre intäkter, även om man skeppar fler passagerare än förut.
I omställningen från flytande spritbutik till nöjespalats har konkurrenterna på Östersjön lyckats bättre än Viking Line. Eckerölinjen har med sin trafik på Grisslehamn nischat in sig på en konsumtionssäker grupp pensionärer.
Tallink-Silja har party-båtar med högre glamour-faktor. På Viking-färjorna är fylleriet av en grisigare art, åtminstone som den beskrivs i offentligheten."

Taxfree finns till för att ålänningarna skall ha goda förbindelser öster- och västerut. Inte för att upprätthålla flytande suparnästen, där invikningarna till Åland är en formalitet för spritförsäljningen, och tiderna inte alls anpassade till ålänningar, utan till svenskar och finnar. Den så kallade kryssningstrafiken strider för övrigt fullständigt emot de grunder på vilka skatteundantaget vilar.

Det är nog bäst för VL att fixa att trafiken flyter på året runt mellan Åland och Kapellskär. Om Rosella är för dyr att driva, skaffa ett billigare tonnage. Men se till att Åland-Kapellskärstrafiken är kvar i nuvarande omfattning.
resenär
Fel på ledningen, inte ålänningarna
18.05.2012 11:26
Håller fullständigt med "resenär". VL börjar nu sväva på en tunn tråd. De skall inte glömma sina fördelar de får av oss med tax-freen. Och därmed skall de banne mig klara av att bedriva trafik mellan Åland.-Sverige. Dessa motgångar kan inte komma som en överraskning för Viking Line. Som sagt, hur klara då Eckerö Linjen att bedriva samma trafik?
annan resenär
Chefens fel
18.05.2012 11:50
Går inte ett företag bra är det nästan utan undantag chefens fel. Antingen har han själv tagit dumma och felaktiga beslut och inte lyssnat på sina fackkunniga anställdas råd eller så har han eller hon anställt fel medarbetare för de olika uppgifterna.
Hans
Sv: Chefens fel
18.05.2012 12:23
Vilken chef menar du?

En annan fråga: hur tänkte styrelsen då man i detta läge delar ut ca 70 % av vinsten i dividend?
Viking
Man tänkte inte
18.05.2012 12:46
"En annan fråga: hur tänkte styrelsen då man i detta läge delar ut ca 70 % av vinsten i dividend?"

Svar: Man tänkte inte, precis lika litet som man tänkt tidigare år då man betalt en massa dividender istället för att spara pengar till sämre tider och för nyinvesteringar.
fd aktieägare
Tänk framåt
18.05.2012 13:00
Eckerölinjens resultat är nog mera ett resultat av frakttrafiken med rorofartyg på lönsamma gamla kontrakt än det har att göra med resultatet av deras passagerartrafik på Eckerö Grisslehamn. Den som inte tror detta kan väl läsa årsredovisningen och se att där finns ett koncernbidrag på 10 miljoner Euro från dotter till moder. Varifrån tror ni Eckeröfans att detta bidrag kommer ifrån?
Stålbadet kommer år 2013 och det är en klok strategi av VL att minska såväl ELs som VLs vinterförluster till gagn för den åländska ekonomins fortsatta hälsa.
Optimisten
Chefens fel
18.05.2012 13:01
"Vilken chef menar du?"
Normalt är det väl VD som är chef i ett företag. Är det så illa att styrelsen tar över VD-jobbet då är det absolut fel person som är VD.
Hans
Som man bäddar
18.05.2012 13:15
Ja resenär har helt rätt. En flaska populär rom kostar 125 kr på Arlanda. PÅ Viking Line kostar samma flaska 259 kr. Nina Fellman säger att det inte finns marginaler på spriten. VA? Har du öppnat flaskan och smakat redan igår? Det är fruktansvärda marginaler!!!! Sen så betalar de ingen moms på allt från Dahlmans korv till allt annat. Och ändå är Dahlmans korv dyrare där än i land på Kantarellen som har 23 % moms i priset. Ja berätta igen då Fellman hur marginalerna saknas. Nej felet här är styrelsens och storägarnas. Att styrelsen sedan har anställt Mikael Backman som VD är ju inte heller rent klockrent. Hade Ben Lundqvist frågat ett tiotal andra ålänningar vad de anser att VD Backman har för kvaliteteter när de kommer till personaladministration så kunde han ha Fått ett nyanserat svar. Det finns nämligen många som jobbat med Backman på RCCL. Men har man inte personella kontakter med andra än jasägare så får man vad man förtjänar. Och Backman förtjänar bra! Ingen rederi VD kommer upp i hans inkomst. Varför kan man undra? Ja igen så skall felet läggas på styrelsen som har valt honom till VD. Skyll Er själva. Detta ovan beskrivna beror på att storägare och styrelse har skött sig klantigt, blivit omseglade, tom, akterseglade utvecklingen. Frälsarn från Karibien firar nog "flygardan" i Karibien nästa år.
Skarprättarn
Sv: Som man bäddar
18.05.2012 13:32
Skarprättarn kanske borde rätta till något i prissättningen om han är så dum att han betalar 23 procents moms på Dahlmans korvar.
Rudolf
Sv: Sv: Som man bäddar
18.05.2012 13:43
Oj ja det är 12% som staten själ av oss då det kommer till matmoms. Det varcdet du ville ha fram, eller? Fortfarande är det inte ett litet påslag i jämförelsen.
Skarprättarn
Sv: Sv: Sv: Som man bäddar
18.05.2012 15:27
Trodde det var 9 % moms på Dahlmans korven. Nä det jag ville få fram var att du nog är en farlig skarprättare.
Rudolf
Stanna till i Kapellskär
18.05.2012 13:25
Ett attitydsproblem som VD Backman visar upp är att man nog kan köra på kapellskär-Mhamn om man betalar mer i biljettpriset. Rätt attityd skulle vara att säga: Ursäkta, men vi är i pissar nu och behöver ölänningarnas stöd. Men inget sånt. För att ytterligare hjälpa strandsatta ålänningar kunde VL direkt gå ut och säga att en Stockholms båt kommer att gå in i Kapellskär under denna tid då ROSA ligger upplagd. Allt för att hjälpa ölänningarna på det sätt det var tänkt då Tax-free undantaget beviljades. Men nej ingen sån kommentar från Backman. Får se hur längebdet tar innan Tallink går ut med detta. Tänk Er en annons som det står. Ålänningar misströsta inte, vi stannar till i Kapellskär så ni får stiga av. Tänk Er. Varför har inte VL gjort detta? Svaret har jag. De skiter i oss! Det är fel inställning och det kommer att straffa VL hårt.
Logistikern
Sv: Stanna till i Kapellskär
18.05.2012 13:38
Vi ålänningar är allt annat än strandsatta efter Rosellas indragna turer. Se dig omkring i turlistorna och njut av de möjligheter som taxfreeundantaget givit oss.
Optimisten
Sv: Sv: Stanna till i Kapellskär
18.05.2012 16:07
Ja du Optimisten. Visst kan man vara optimist men säg du då för mig hur jag kommer till Kapellskär från Mariehamn jan-mars samt retur samma dag. Att det finns 20 avgångar till Knivkusten hjälper inte mig. Sorry.
En annan sak som Optimisten kunde reda ut är hur denne Super VD Backman på VL kan uttrycka sig så till den milda grad klantigt genom att säga: " Det finns en kultur på Åland att ha för stora kostnader och för små inkomster" Ärligt talat det är det dummaste jag hört sen jul. På Åland brukar man nog se till att inkomsterna är i majoritet till kostnaderna. Men han menar att VL är ett undantag. Optimisten, berätta för mig hur jag kan vara optimistisk i detta fallet.
Däremot är det fint väder ute och jag har en fin och framför allt frisk familj. Det är skönt. Ha en trevlig helg i alla fall. Nyttigt med debatt från olika håll.
Skarprättarn
Sv: svår sits
18.05.2012 13:30
Hoppas VD har kontakter till några öar , där arbetskraften är billig / gratis ??!!!
11
1-3 arbetssystem för reseledare och mutterhuvuden på en dagstursbåt?
18.05.2012 13:40
Bemanningen måste ändras. Idag kör man med tre kaptener och tre chiefar anställda. Förstådd är de inte ombord samtidigt utan jobbar i ett 1-3 system. Det vill säga en vecka ombord och tre veckor ledigt. I princip. Och ändå får de sova hela natten då skorven ligger vid Kaj. Inte allt för betungande alltså. Tror Styrelsen och VD att de kör i Nordsjön med en Supplybåt? Men så ser systemet ut. En kapten har en miljon kronor i lön per år. Chiefen ligger inte mycket under. Så kan ni räkna resten själva. Det jag vill ha fram är att det inte går att ha sådana system på en dagstursbåt som Rosa. Övrig personal kör vecka vecka. Det känns som att VL nu är så i pisset att de lika gärna kan lägga in låglöne besättningar för ålänningarna är så grundligt besvikna på all girighet de står för.
Helt onödigt
Marknadsmässiga villkor
18.05.2012 14:42
Va ä de för en motor som hela tiden behöver dels investeringsstöd och dels driftsstöd i form av tax free och stöd för sjölöner? Till råga på allt är trafiken överdimensionerad i förhållandet till det faktiska transportbehovet. Nu behöver rederierna strateger i sina styrelser och inga avdankade gubbar, annars går det åt fanders då allt ska drivas på marknadsmässiga villkor.
Helan går
Anpassa utbudet till efterfrågan
18.05.2012 14:48
"Till råga på allt är trafiken överdimensionerad i förhållandet till det faktiska transportbehovet."

Stämmer nog. Men varför i fridens dagar inte anpassa trafiken till behovet. Det finns ju massor med anlöp till Åland, för ålänninganra obekväma tider, som kunde dras in. Anpassa utbudet till efterfrågan och sälj av onödigt tonnage, så blir lönsamheten bättre. Det är ju trots allt inte omsättningen som är det viktiga, utan det som står på sista raden i resultaträkningen.
pk
Marginaler
18.05.2012 15:04
Köper man en flaska 75 l vin från systembolaget för 50 sek så får producenten knappt 10 sek. Transport, etc blir ca 6 sek. Skillnaden 34 sek (212 %) utgörs av skatter och vinst. Påslaget för starkspriten är ännu högre. Kolla själva på vinnytt.nu-Vinpris

Eftersom VL, EL och Tallink, som får köpa in och sälja spriten skattefritt, ligger något under utpriserna för Alko och Systembolaget är det lätt att räkna ut att marginalerna för dessa färjbolag är enorma.
stefan
12, 5 % kvinnor i styrelsen - jämlikt tycker VL?
18.05.2012 15:22
Dessutom undrar jag om det ens är lagligt att ha så snedvriden könsfördelning som VL:s styrelse har? Den består av 8 personer, varav endast en kvinna, vilket motsvarar 12,5 % av styrelsen. Vad säger jämställdhets-Nikula om detta? Tycker Backman och gänget att det är en bra fördelning? Eller delar man de svenska imamernas kvinnosyn? Ja skattepengar öses ju över även dem, trots kvinnofientlig världssyn.
Undrar
Sv: 12, 5 % kvinnor i styrelsen - jämlikt tycker VL?
18.05.2012 15:33
Du skall sluta att undra och i stället ta reda på det hela.
Jämställdhets-Nikula vet säkert hur det ligger till. Du tycks inte heller känna till antalet styrelsemedlemmar i de bolag som du undrar över.
Rudolf
Gubbstyre
18.05.2012 16:26
Ja ursäkta, jag menade 7. Ben Lundqvist, styrelseordförande, Nils-Erik Eklund, Trygve Eriksson, Erik Grönberg, Agneta Karlsson, Dick Lundqvist, Lars G Nordström. Whatever, det är fortfarande endast en kvinna i styrelsen. det är inte mitt jobb att ta reda på, det är Nikulas jobb att ta reda. Men jag lägger fram frågan. Ha en fin dag du, Rudolf.
Undrar
LR
18.05.2012 16:29
"Kvinnor och män på Åland skall vara representerade på alla nivåer och områden. Långsiktiga och strategiska beslut, liksom den dagliga verksamhetens kanske mindre beslut, blir mer belysta och bättre förankrade om kvinnors och mäns kunskaper, erfarenheter och intressen blir en del av beslutsunderlaget." Så står det på vår regerings hemsida.
röda mulen
Du kan endast kommentera mellan 8:00 och 16:45 på vardagar.
 
Senaste ledarna
Mest lästa senaste veckanMest kommenterade senaste veckan
 
 
 
eNyan
 
 
 
ams

NYA ÅLAND

EKONOMICHEF. Vi söker en noggrann och flitig person med minst några års erfarenhet för att leda och utveckla arbetet med företagets ekonomi.

GODBY SHIPPING

TEKNIKER. Som skall sköta fartygens drift- och underhåll i samarbete med tekniska chefen och fartygens personal.

ANDELSBANKEN FÖR ÅLAND

FINANSIERINGSRÅDGIVARE, FÖRSÄKRINGSRÅDGIVARE OCH MEDARBETARE. Vill du arbeta i ett framgångsrikt expansivt företag med det spännande uppdraget att utveckla Ålands bästa privatbank?

ÅLANDS HÄLSO- OCH SJUKVÅRD

BITRÄDANDE KOSTCHEF. Då en av våra biträdande kostchefter blir tjänstledig söker vi till ÅHS en biträdande kostchef.

NORRA ÅLANDS HÖGSTADIEDISTRIKT

LEDIGA TJÄNSTER PÅ NORRA ÅLANDS HÖGSTADIEDISTRIKT. Söks flera tjänster eller arbetsavtal inlämnas en ansökan till varje tjänst.

MARIEHAMNS PARTI

CHAUFFÖR. Vi söker sommarvikarie för tiden juni-augusti 2012.

PwC

REVISORER. Vill du jobba i en internationell organisation i Mariehamn?

HAVSVIDDEN AB

GRUPP- OCH MARKNADSKOORDINATOR OCH RECEPTIONIST. HavsVidden Hotell med Restaurang, Konferens och Klipphus utvecklas kontinuerligt på det 55 hektar stora markområdet invid Norrhavet med dryga 2 km egen strand. Hotellet inrymmer 3 sviter, 6 hörnrum och 24 vanliga dubbelrum.

JOMALA KOMMUN, SKOLFÖRVALTNINGEN

KOCK. En heltidsbefattning som kock i JOmala kommun.

CROSSKEY

INTERACTION DESIGNER och BANK SPECIALIST/PRODUCT SPECIALIST. Vi söker nu till Mariehamn.

ams